Golongan 1.
Kita boleh lihat hari ini sudah ramai umat islam yang
tak sembahyang, bahkan
ramai juga yang tak tahu nak sembahyang. Imam Malik
kata jatuh kafir kalau tak sembahyang tanpa sebab.
Imam Syafi kata jatuh fasik (pun masuk nerakajuga)
kalau ia masih yakin sembahyang itu fardu.
Golongan 2.
Orang yang mengerjakan sembahyang secara zahir
sahaja, bacaan pun masih tak betul, taklid buta,
main ikut-ikut orang saja. Belajar sembahyang maupun
secara resmi atau tak resmi tak ada. Ilmu tentang
sembahyang tiada. Golongan ini tertolak bahkan
berdosa besar dan hidup dalam keadaaan derhaka kepada
Allah Taala.
Golongan 3.
Orang yang mengerjakan
sembahyang, bahkan tahu ilmu mengenai sembahyang,
tetapi tak boleh lawan nafsu terhadap tarikan dunia
yang kuat. Jadi mereka ini sekejap sembahyang,
sekejap tidak. Kalau ada masa dan mood baik ia
sembahyang, kalau sibuk dan terkocoh kacah, ada
program kenduri, pesta ria, berziarah bermusafir,
letih dan penat, maka ia tak sembahyang.Orang ini
jatuh fasik.
Golongan 4.
Orang yang sembahyang, kalaupun ilmunya tepat,
fasih bacaannya,tetapi tak khusyuk kalau diperiksa
satu persatu bacaannya, lafasnya banyak yang dia tak
faham, fikirannya tak terpusat atau tak tertumpu
sepenuhnya pada sembahyang yang dilaksanakannya itu
disebabkan tak faham apa yang dia baca.Cuma main
hafal saja. Jadi fikirannya terus tertumpu pada dunia
dan alam sekelilingnya. Fikirannya mengembara dalam
sembahyang,orang ini lalai dalam sembahyang. Neraka
wail bagi orang ini.
Golongan 5.
Golongan yang mengerjakan sembahyang cukup lima
waktu, tepat ilmunya, faham setiap bacaan sembahyang,
fatihahnya, doa iftitahnya, tahiyyatnya,tapi tak
dihayati dalam sembahyang itu. Fikirannya masih
melayang mengingatkan perkara dunia, dek kerana
faham saja tetapi tidak dihayati. Golongan ini
dikategorikan sebagai sembahyang
awamul muslimin.
Golongan 6.
Golongan ini baik sedikit dari golongan yang ke lima
tadi, tetapi main tarik tali didalam sembahyangnya,
sekali sekala khusyuk, sekali sekala lalai pula.
Bila teringat sesuatu didalam sembahyangnya,
teruslah terbawa bawa, berkhayal dan seterusnya.
Bila teringat Allah secara tiba tiba maka insaf dan
sedarlah semula, cuba dibawa hatinya serta
fikirannya untuk menghayati setiap kalimat dan
bacaan didalam sembahyangnya. Begitulah sehingga
selesai Sembahyangnya. Ia merintih dan tak mahu jadi
begitu, tapi terjadi jua. Golongan ini adalah
golongan yang lemah jiwa. Nafsunya bertahap mulhamah
(ertinya menyesal akan kelalaiannya dan cuba baiki
semula, tapi masih tak terdaya kerana tiada kekuatan
jiwa). Golongan ini terserah kepada Allah.Yang sedar
dan khusyuk itu mudah mudahan diterima oleh Allah,
mana yang lalai itu moga moga Allah ampunkan
dosanya, namun tiada pahala nilai sembahyang itu.
Ertinya sembahyangnya tiada memberi kesan apa
apa.Allah belum lagi cinta orang ini.
Golongan 7.
Golongan yang mengerjakan sembahyangyang tepat
ilmunya, faham secara langsung bacaan dan setiap
lafaz didalam sembahyangnya. Hati dan fikirannya
tidak terbawa-bawa dengan keadaan sekelilingnya
sehingga pekerjaan atau apa pun yang dilakukan atau
yang difikirkan diluar sembahyang itu tidak
mempengaruhi sembahyangnya. Walaupun ia memiliki
harta dunia, menjalankan kewajiban dan tugas
keduniaan seperti perniagaan dan sebagainya namun
tidak mempengaruhi sembahyangnya. Hatinya masih dapat
memuja Allah didalam sembahyangnya. Golongan ini
disebut orang-orang soleh / golongan abrar /
ashabul yamin.
Golongan 8.
Golongan ini seperti juga golongan tujuh tetapi ia
mempunyai kelebihan sedikit iaitu bukan saja faham,
dan tak mengingati dunia didalam sembahyangnya,
malahan dia dapt menghayati setiap makna bacaan
sembahyangnya itu, pada setiap kalimah bacaan
fatihahnya, doa iftitahnya, tahiyyatnya, tasbihnya
pada setiap sujudnya dan setiap gerak gerinya
dirasai dan dihayati sepenuhnya. Tak teringat
langsung dengan dunia walaupun sedikit . Tapi namun
ia masih tersedar dengan alam sekelilingnya. Pemujaan
terhadap Allah dapat dirasai pada gerak dalam
sembahyangnya. Inilah golongan yang dinamakan golongan
Mukkarrabin (Yang hampir dengan Allah )
Golongan 9.
Golongan ini adalah golongan yang tertinggi dari
seluruh golongan tadi. Iaitu bukan saja ibadah
sembahyang itu dijiwai didalam sembahyang malahan ia
dapat mempengaruhi di luar sembahyang. Kalau ia
bermasalah langsung ia sembahyang, kerana ia yakin
sembahyang punca penyelesai segala masalah. Ia
telah fana dengan sembahyang. Sembahyang telah
menjadi penyejuk hatinya. Ini dapat dibuktikan
didalam sejarah, seperti sembahyang Saidina Ali
ketika panah terpacak dibetisnya. Untuk mencabutnya,
ia lakukan sembahyang dulu, maka didalam sembahyang
itulah panah itu dicabut. Mereka telah mabuk dengan
sembahyang. Makin banyak sembahyang makin lazat,
sembahyanglah cara ia nak lepaskan kerinduan dengan
tuhannya. Dalam sembahyanglah cara ia nak
mengadu-ngadu dengan Tuhannya. Alam sekelilingnya
langsung ia tidak hiraukan. Apa yang nak jadi
disekelilingnya langsung tak diambil peduli.
Hatinyahanya pada Tuhannya. Golongan inilah yang
disebut golongan Siddiqin. Golongan yang benar dan
haq.
Setelah kita nilai keseluruhan 9 peringkat sembahyang
itu tadi, maka dapatlah kita nilai
sembahyang kita di tahap yang mana. Maka ibadah
sembahyang yang boleh membangunkan jiwa,
membangunkan iman, menjauhkan dari yang buruk boleh
mengungkai mazmumah, menanamkan mahmudah,
melahirkan disiplin hidup, melahirkan akhlak yang
agung ialah golongan 7, 8 dan 9 sahaja.
Sembahyangnya ada kualiti, manakala golongan yang
lain jatuh pada kufur fasik dan zalim.
Jadi dimanakah tahap sembahyang kita
? Perbaikilah diri kita mulai dari sekarang.
Jangan tangguh lagi. Pertama-tama soalan yang akan
ditujukan kepada kita di akhirat nanti ialah solat /
sembahyang kita. Marilah bersama membaiki solat kita
agar segera dapat bantuan dari Allah, agar
terhapuslah kezaliman, semoga tertegak kembali
daulah Islam.
Dipetik dari:
http://sillaturahim.wordpress.com/2007/09/29/peringkat-solat/
Kita boleh lihat hari ini sudah ramai umat islam yang
tak sembahyang, bahkan
ramai juga yang tak tahu nak sembahyang. Imam Malik
kata jatuh kafir kalau tak sembahyang tanpa sebab.
Imam Syafi kata jatuh fasik (pun masuk nerakajuga)
kalau ia masih yakin sembahyang itu fardu.
Golongan 2.
Orang yang mengerjakan sembahyang secara zahir
sahaja, bacaan pun masih tak betul, taklid buta,
main ikut-ikut orang saja. Belajar sembahyang maupun
secara resmi atau tak resmi tak ada. Ilmu tentang
sembahyang tiada. Golongan ini tertolak bahkan
berdosa besar dan hidup dalam keadaaan derhaka kepada
Allah Taala.
Golongan 3.
Orang yang mengerjakan
sembahyang, bahkan tahu ilmu mengenai sembahyang,
tetapi tak boleh lawan nafsu terhadap tarikan dunia
yang kuat. Jadi mereka ini sekejap sembahyang,
sekejap tidak. Kalau ada masa dan mood baik ia
sembahyang, kalau sibuk dan terkocoh kacah, ada
program kenduri, pesta ria, berziarah bermusafir,
letih dan penat, maka ia tak sembahyang.Orang ini
jatuh fasik.
Golongan 4.
Orang yang sembahyang, kalaupun ilmunya tepat,
fasih bacaannya,tetapi tak khusyuk kalau diperiksa
satu persatu bacaannya, lafasnya banyak yang dia tak
faham, fikirannya tak terpusat atau tak tertumpu
sepenuhnya pada sembahyang yang dilaksanakannya itu
disebabkan tak faham apa yang dia baca.Cuma main
hafal saja. Jadi fikirannya terus tertumpu pada dunia
dan alam sekelilingnya. Fikirannya mengembara dalam
sembahyang,orang ini lalai dalam sembahyang. Neraka
wail bagi orang ini.
Golongan 5.
Golongan yang mengerjakan sembahyang cukup lima
waktu, tepat ilmunya, faham setiap bacaan sembahyang,
fatihahnya, doa iftitahnya, tahiyyatnya,tapi tak
dihayati dalam sembahyang itu. Fikirannya masih
melayang mengingatkan perkara dunia, dek kerana
faham saja tetapi tidak dihayati. Golongan ini
dikategorikan sebagai sembahyang
awamul muslimin.
Golongan 6.
Golongan ini baik sedikit dari golongan yang ke lima
tadi, tetapi main tarik tali didalam sembahyangnya,
sekali sekala khusyuk, sekali sekala lalai pula.
Bila teringat sesuatu didalam sembahyangnya,
teruslah terbawa bawa, berkhayal dan seterusnya.
Bila teringat Allah secara tiba tiba maka insaf dan
sedarlah semula, cuba dibawa hatinya serta
fikirannya untuk menghayati setiap kalimat dan
bacaan didalam sembahyangnya. Begitulah sehingga
selesai Sembahyangnya. Ia merintih dan tak mahu jadi
begitu, tapi terjadi jua. Golongan ini adalah
golongan yang lemah jiwa. Nafsunya bertahap mulhamah
(ertinya menyesal akan kelalaiannya dan cuba baiki
semula, tapi masih tak terdaya kerana tiada kekuatan
jiwa). Golongan ini terserah kepada Allah.Yang sedar
dan khusyuk itu mudah mudahan diterima oleh Allah,
mana yang lalai itu moga moga Allah ampunkan
dosanya, namun tiada pahala nilai sembahyang itu.
Ertinya sembahyangnya tiada memberi kesan apa
apa.Allah belum lagi cinta orang ini.
Golongan 7.
Golongan yang mengerjakan sembahyangyang tepat
ilmunya, faham secara langsung bacaan dan setiap
lafaz didalam sembahyangnya. Hati dan fikirannya
tidak terbawa-bawa dengan keadaan sekelilingnya
sehingga pekerjaan atau apa pun yang dilakukan atau
yang difikirkan diluar sembahyang itu tidak
mempengaruhi sembahyangnya. Walaupun ia memiliki
harta dunia, menjalankan kewajiban dan tugas
keduniaan seperti perniagaan dan sebagainya namun
tidak mempengaruhi sembahyangnya. Hatinya masih dapat
memuja Allah didalam sembahyangnya. Golongan ini
disebut orang-orang soleh / golongan abrar /
ashabul yamin.
Golongan 8.
Golongan ini seperti juga golongan tujuh tetapi ia
mempunyai kelebihan sedikit iaitu bukan saja faham,
dan tak mengingati dunia didalam sembahyangnya,
malahan dia dapt menghayati setiap makna bacaan
sembahyangnya itu, pada setiap kalimah bacaan
fatihahnya, doa iftitahnya, tahiyyatnya, tasbihnya
pada setiap sujudnya dan setiap gerak gerinya
dirasai dan dihayati sepenuhnya. Tak teringat
langsung dengan dunia walaupun sedikit . Tapi namun
ia masih tersedar dengan alam sekelilingnya. Pemujaan
terhadap Allah dapat dirasai pada gerak dalam
sembahyangnya. Inilah golongan yang dinamakan golongan
Mukkarrabin (Yang hampir dengan Allah )
Golongan 9.
Golongan ini adalah golongan yang tertinggi dari
seluruh golongan tadi. Iaitu bukan saja ibadah
sembahyang itu dijiwai didalam sembahyang malahan ia
dapat mempengaruhi di luar sembahyang. Kalau ia
bermasalah langsung ia sembahyang, kerana ia yakin
sembahyang punca penyelesai segala masalah. Ia
telah fana dengan sembahyang. Sembahyang telah
menjadi penyejuk hatinya. Ini dapat dibuktikan
didalam sejarah, seperti sembahyang Saidina Ali
ketika panah terpacak dibetisnya. Untuk mencabutnya,
ia lakukan sembahyang dulu, maka didalam sembahyang
itulah panah itu dicabut. Mereka telah mabuk dengan
sembahyang. Makin banyak sembahyang makin lazat,
sembahyanglah cara ia nak lepaskan kerinduan dengan
tuhannya. Dalam sembahyanglah cara ia nak
mengadu-ngadu dengan Tuhannya. Alam sekelilingnya
langsung ia tidak hiraukan. Apa yang nak jadi
disekelilingnya langsung tak diambil peduli.
Hatinyahanya pada Tuhannya. Golongan inilah yang
disebut golongan Siddiqin. Golongan yang benar dan
haq.
Setelah kita nilai keseluruhan 9 peringkat sembahyang
itu tadi, maka dapatlah kita nilai
sembahyang kita di tahap yang mana. Maka ibadah
sembahyang yang boleh membangunkan jiwa,
membangunkan iman, menjauhkan dari yang buruk boleh
mengungkai mazmumah, menanamkan mahmudah,
melahirkan disiplin hidup, melahirkan akhlak yang
agung ialah golongan 7, 8 dan 9 sahaja.
Sembahyangnya ada kualiti, manakala golongan yang
lain jatuh pada kufur fasik dan zalim.
Jadi dimanakah tahap sembahyang kita
? Perbaikilah diri kita mulai dari sekarang.
Jangan tangguh lagi. Pertama-tama soalan yang akan
ditujukan kepada kita di akhirat nanti ialah solat /
sembahyang kita. Marilah bersama membaiki solat kita
agar segera dapat bantuan dari Allah, agar
terhapuslah kezaliman, semoga tertegak kembali
daulah Islam.
Dipetik dari:
http://sillaturahim.wordpress.com/2007/09/29/peringkat-solat/
Comments
Post a Comment